Ilja Svensson - våre tidligere elever

Denne gangen har vi hatt en prat med Ilja Svensson - hun har både tatt naturforvaltning og hatt læretid som hestefaglært ved skolen.

Hva jobber du med?

Jeg jobber som fagansvarlig på hest ved Jegersberg Gård i Kristiansand. Jegersberg gård rehabiliterings- og kompetansesenter er et rehabiliteringstilbud for rusavhengige. Vi har 10 egne hester og driver i tillegg utleie av stallplass. Hesteholdet er en viktig del av driften på gården og rehabiliteringsprogrammet. Vi har et eget arbeidslag som jobber i stallen, der gjør vi alt som har med daglig drift av stall i tillegg til trening av hest, rideskole og andre arrangementer og events.

Hvilken verdi har naturbruskutdanningen hatt for deg i din daglige jobb?

Jeg fullførte først 3 år på Søgne vgs, slik at jeg fikk studiekompetanse. Etter det ble jeg lærling i stallen på skolen. I 2012 fikk jeg fagbrev som Hestefaglært. Fagbrevet er en av grunnene til at jeg fikk den jobben jeg har i dag. Naturbruksutdanningen er en sentral del av jobben min hver eneste dag. Jeg skal ikke bare være god til å trene hest, men jeg skal være god til å drive stall, gjøre vedlikehold og behandle kunder. Jeg bruker også kompetansen min til opplæring av de beboerne som skal jobbe i stallen. Det er utrolig gøy å ha en slik jobb, og at arbeidsgiver ser behovet og verdien av en ansatt med fagbrev. Jeg er også medlem av prøvenemda, og skal være sensor for de som skal ta fagbrev i hestefag i Agder.

Vet du hva dine medelever jobber med?

Litt forskjellig, anleggsgartner, sykepleier, lærer og fengselsbetjent.

Hva husker du best fra din videregående opplæring?

Herlighet, det er så mye å fortelle! Det var jo først og fremst skikkelig godt samhold, god stemning og mye gøy og interessant. Men hvis jeg skal trekke frem en situasjon jeg husker veldig godt må det være helt i starten av skoleåret på vg1, der vi ble "jaget" ut av en mattetime for å få med oss keisersnitt på ei ku i fjøset. Var ikke helt det vi var vant med fra tidligere skoler. Eller når vi var med til Teland for å gi ormekur til 35 unghester.