Skoleskyss i videregående skole

Etter opplæringsloven har fylkeskommunen ansvar for skoleskyss til videregående skole. I Agder er det Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) som har ansvaret for det praktiske driftsansvaret for skoleskyss.

Hvem har rett til skoleskyss?

Elever i videregående skole har rett til skoleskyss dersom avstanden mellom hjemmet og skolen er 6 km eller mer, eller man må ta båt til skolen.

For funksjonshemmede elever og midlertidige syke/skadde elever, som etter legeerklæring har behov for spesielt tilrettelagt skyss, skal det sørges for daglig skyss uten hensyn til minsteavstanden.

For elever som er bosatt i sentrale deler av Kristiansand og Vennesla er imidlertid retten til gratis skoleskyss opphørt, og elever som ønsker å bruke bussen må selv kjøpe ungdomskort.

Hvordan søke skoleskyss?

AKT har ansvar for behandling av søknader om skoleskyss.

Skyss til videregående skole - Agder kollektivtrafikk (akt.no)