All videregående opplæring skal tilpasses de evner og forutsetninger den enkelte elev, lærling og lærekandidat har, og skolene og lærebedriftene skal benytte varierte arbeidsformer.
Noen elever har behov for mål som avviker fra nasjonale læreplaner og som forutsetter et alternativt innhold og tilrettelegging i større deler av opplæringen. Disse målene kan være knyttet til ferdigheter innenfor dagliglivets aktiviteter (ADL) på områder som for eksempel:
- Egenomsorg (å kunne ta vare på seg selv, kropp og helse)
- Kommunikasjon (å kunne gjøre seg forstått og forstå andre)
- Nærhet og samhørighet (å ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
- Verdsatte sosiale roller
- Praktiske ferdigheter
Agder fylkeskommune tilbyr opplæring rettet mot hverdagslivstrening på 11 av sine videregående skoler. Opplæring rettet mot hverdagslivstrening passer for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne, som har rett til et særskilt tilrettelagt videregående skoletilbud, hvor programområde er underordnet. På bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT og i samarbeid med foresatte, utarbeider skolen individuelle opplæringsplaner (IOP) for den enkelte elev.
Inntak til opplæring rettet mot hverdagslivstrening kan du lese mer om i forskrift til opplæringsloven.
Forskrift til opplæringsloven § 6-17