Noen elever har behov for mål som avviker fra nasjonale læreplaner og som forutsetter et alternativt innhold og tilrettelegging i større deler av opplæringen.
Disse målene kan være knyttet til ferdigheter innenfor dagliglivets aktiviteter (ADL) på områder som for eksempel:
- Egenomsorg (å kunne ta vare på seg selv, kropp og helse)
- Kommunikasjon (å kunne gjøre seg forstått og forstå andre)
- Nærhet og samhørighet (å ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
- Verdsatte sosiale roller
- Praktiske ferdigheter
Agder fylkeskommune tilbyr opplæring rettet mot hverdagslivstrening på 11 av sine videregående skoler. Opplæring rettet mot hverdagslivstrening passer for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne, som har rett til et særskilt tilrettelagt videregående skoletilbud, hvor programområde er underordnet.
På bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT og i samarbeid med foresatte, utarbeider skolen individuelle opplæringsplaner (IOP) for den enkelte elev.
Inntak til opplæring rettet mot hverdagslivstrening kan du lese mer om i forskrift til opplæringsloven. Forskrift til opplæringsloven § 6-17
Hovedmål:
- Vedlikeholde og utvikle faglige ferdigheter og kunnskap.
- Trene hverdagslivsaktiviteter.
- Oppøve den enkeltes sosiale kompetanse.
- Utvikle og bruke kommunikasjon på ulike nivåer og med ulike kommunikasjonsmidler.
- Forberede til en meningsfylt beskjeftigelse etter endt skolegang.
Det er en overordnet målsetting å legge til rette for et liv med aktiv deltakelse og livskvalitet for den enkelte. Det tilrettelegges et helhetlig tilbud som kan ha ulik vektlegging av aktiviteter innen fagområdene.
I opplæringen kan det legges inn fysioterapi, sansestimulering, motorisk trening. IKT brukes som en integrert del av tilbudet. Elevene har rett til tre års opplæring i videregående skoletilbud.
Personalgruppen består av fagarbeidere og spesialpedagoger med erfaring og kompetanse innen ulike spesialpedagogiske fagfelt. Vår faglige plattform har utgangspunkt i en samspillorientert tilnærming.
Det legges stor vekt på elevene ved HT-avdelingen skal oppleve seg som en del av skolemiljøet for øvrig. Derfor legger vi aktivt til rette for sosiale møtepunkter med elever fra andre avdelinger på skolen. Vi har bl.a. et utstrakt samarbeid med Helse- og oppvekst samt VG3 Idrett. i tillegg har vi årlige samarbeidsprosjekter med andre avdelinger. I skolens kantine kan de på en naturlig måte bli del av et fellesskap med andre.