Søgne vgs skal være en inkluderende og fremtidsrettet skole preget av bærekraft i alt vi gjør. Vi når ambisjonene og målene våre når elevene settes i sentrum, og vi sammen viser hverandre raushet og skaper forutsetninger for nytenkende læring for alle. Vi vil være en åpen skole preget av samhandlingskultur (vi vil mer enn å samarbeide – samarbeidet hos oss kommer innenifra!). Utvikling skjer når ansatte, elever og omgivelsene våre utfordrer hverandre og alle parter er nysgjerrige på omgivelsene rundt oss.
Sammen med hele Agder fylkeskommune jobber vi med å hele tiden å ha fokus på:
- Læringsmiljø
- Læringsutbytte
- Gjennomføring av videregående opplæring
Våre tre strategiske satsingsområder
Eleven i sentrum:
Elevene er det aller viktigste vi har. Vi skal motivere for at alle skal få frem sitt beste og kjenne mestring sammen, i et trygt og godt læringsmiljø. Undervisningen skal være forutsigbar og tilpasset elevers styrker og behov. Hos oss vil det alltid være noen som ønsker deg velkommen og viser interesse for akkurat deg. Gjennom et aktivt elevråd og fleksible ansatte, skal alle få oppleve medvirkning og medbestemmelse i sin hverdag. Det å sette eleven i sentrum vil også si at vi utfordrer eleven, snakker med elevene om vanskelig saker, setter grenser sammen og jobber langsiktig slik at elever medvirker til egen og andres utvikling.
Bærekraft:
Her går elever som skal lede det grønne skiftet. Samtalene i kantinen former tanker på ulike språk og bygger vennskap på tvers av bakgrunn. I elevrådet diskuterer vi store og små saker. I klasserommet utfordrer vi hverandres ståsted i natur, politikk, filosofi og livet. I et lærende felleskap, mellom ambisiøse elever og faglig sterke lærere, utvikler vi kompetanse for fremtiden. Vi skal tenke bærekraft i alt vi gjør, og det forplikter. Elevene kan mye om dette og vi ønsker å gjøre bærekraft til noe vi gjør og opplever. Vi ønsker å gå fra ord til handling. Bærekraft er også sosial bærekraft, altså vårt skolemiljø. Vi skal være best på det!
Nytenkende læring:
Elever, medarbeidere og ledere er engasjert i læringsarbeidet. Vi stiller åpne spørsmål, lytter og deltar aktivt. Vi trener utholdenhet og utvikler empatiske evner. Vår stemme blir hørt, i klasserommet, i elevrådene og i engasjerende skoledebatter om lokale, nasjonale og globale utfordringer. Vi slutter opp om demokratiske verdier og ruster oss til å møte morgendagens samfunn som kritisk tenkende, kreative og skapende medborgere. Vi tar det digitale løftet gjennom læring i nye former, på digitale flater og teknologi skal understøtte mange viktige prosesser. Vi skal gjøre entreprenørskap og innovasjon til noe som ligger i vårt DNA. Vi skal bli fremtidens problemløsere.