Miljøfyrtårn

I 2019 ble Søgne videregående skole miljøfyrtårnsertifisert.

Hva er miljøfyrtårn?

Miljøfyrtårn er en sertifiseringsordning som gir oss bevis på at vi kan dokumentere vår miljøinnsats. På den måten kan vi også ta et samfunnsansvar. Samtidig så krever det at vi må jobbe smartere og smartere hvert år. Hvilke små grep kan vi gjøre for å bli litt mer miljøvennlige i vår skolehverdag.

Hvorfor gjør vi dette?

FN sine bærekraftsmål fungerer som et veikart for hvordan vi kan ta vare på jordkloden vår litt bedre. Totalt så finnes det 17 bærekraftsmål, og faktisk så mange som 8 av disse målene kan påvirkes av arbeidet med miljøfyrtårn.

Hvordan jobber vi med miljøfyrtårn?

• Elevene har mulighet til å kjøpe mat fra dagen før til en rabattert pris
  • Vi sorterer søppel. For å sortere mest mulig effektivt så finnes det ikke søppelbøtter i klasserom lenger.
  • Alt matavfall fra kantina komposteres til fantastisk jord ved hjelp av en teknikk som heter bokashi.
  • Kaffegruten fra personalrommet leveres i komposten.
  • Havregrynsgrøten vi serverer er laget på økologiske havregryn.
  • Grønnsakene fra gården vår er økologiske.
  • Vi jobber hele tiden med å spare strøm.
  • Vi bruker miljøbensin både i gressklippere og motorsager.
  • Vi bruker bioolje til sagkjedeolje.
  • Vi har fokus på å begrense engangsemballasje i størst mulig grad.

… Og en haug med andre ting.

Hvis du har tips til hvordan vi kan bli enda mer miljøvennlige – ikke vær redd for å gi oss et tips! Det kan hende du har tenkt på noe ikke vi har tenkt på enda.