Elevenes skolemiljø, §9A

Hensikt med arbeidsprosessen

  • følge opp elever iht. gjeldende lov og forskrifter
  • ivareta elever som opplever seg krenket
  • ha nulltoleranse for mobbing
  • bedre elevenes psykososiale skolemiljø

 

Kvalitetskrav

Kjennetegn på god praksis er først og fremst at:

  • rutinen er kjent og innarbeidet i organisasjonen.
  • beskrevne handlinger gjennomføres som en integrert del av løpende arbeid i skolenes årshjul.
  • rutiner, skjemaer og maler felles for alle skoler i Aust-Agder skal brukes. Følg lenkene i årshjulet/bruk standardtekster i word.
  • praktisering av rutinene er etterprøvbare for skoleeier og fylkesmannen som vedtaksmyndighet.

 

Gjennomføring

Rektor pålegges et særlig ansvar blant annet med å fordele oppgaver knyttet til undersøkelses- og tiltaksplikten, men alle ansatte har ansvar for å følge med og melde fra. Det forutsettes at dokumentet gjennomgås og innarbeides i skolenes egne rutiner.

 

Handlinger

  • a. Noen handlinger går fortløpende gjennom hele skoleåret:
    • følge opp elevers trivsel på skolen
    • vurdere om det er elever som har en vanskelig (skole)hverdag og som må henvises videre til relevant instans
  • b. Handlinger knyttet til en bestemt tid, er beskrevet i Årshjul for videregående opplæring i Aust-Agder

 

Referanser

 

Les hele skrivet (PDF): Plan §9-A_ AAfk_juni2019 (PDF, 208 kB)