Elevenes skolemiljø, §9A Hensikt med arbeidsprosessen følge opp elever iht. gjeldende lov og forskrifter ivareta elever som opplever seg krenket ha nulltoleranse for mobbing bedre elevenes psykososiale skolemiljø Kvalitetskrav Kjennetegn på god praksis er først og fremst at: rutinen er kjent og innarbeidet i organisasjonen. beskrevne handlinger gjennomføres som en integrert del av løpende arbeid i skolenes årshjul. rutiner, skjemaer og maler felles for alle skoler i Aust-Agder skal brukes. Følg lenkene i årshjulet/bruk standardtekster i word. praktisering av rutinene er etterprøvbare for skoleeier og fylkesmannen som vedtaksmyndighet. Gjennomføring Rektor pålegges et særlig ansvar blant annet med å fordele oppgaver knyttet til undersøkelses- og tiltaksplikten, men alle ansatte har ansvar for å følge med og melde fra. Det forutsettes at dokumentet gjennomgås og innarbeides i skolenes egne rutiner. Handlinger a. Noen handlinger går fortløpende gjennom hele skoleåret: følge opp elevers trivsel på skolen vurdere om det er elever som har en vanskelig (skole)hverdag og som må henvises videre til relevant instans b. Handlinger knyttet til en bestemt tid, er beskrevet i Årshjul for videregående opplæring i Aust-Agder Referanser Likestillings- og diskrimineringsloven Opplæringsloven kapittel 9 A Skolemiljø Udir-3-2017 Nullmobbing (Udir) Skolemiljø (Udir) NOU 2015: 2 Å høre til – Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø Prop. 57 L (2016-2017): Endringer i opplæringslova og friskolelova (skolemiljø) Fylkesmannen: En trygg skoledag uten mobbing Læringsmiljøsenteret: Mobbing Elev- og lærlingeombudet/mobbeombudet i Aust-Agder Ser du meg? Psykisk helse og læring – en veileder for ansatte i skolen Lim-planen - Regional plan for likestilling, inkludering og mangfold på Agder (2015-2027) Les hele skrivet (PDF): Plan §9-A_ AAfk_juni2019 (PDF, 208 kB) Publisert avElisabeth Johnsen Sist endret29.11.2019 12.54